Du må være:

  • Mellom 18 og 36 år
  • Elev eller student i Oslo/Akershus fylke enten ved skole, høyskole eller universitet som er godkjent av lånekassen
  • Lærling i Oslo/Akershus

Krav til dokumentasjon:

  • Studenter ved høgskole/universitet: Skjermbilde av aktive emner på Studentweb https://fsweb.no/studentweb/samt gyldig semesterkort
  • Lærlinger: Signert kontrakt (og siste lønnsslipp dersom kontraktstart er tilbake i tid)
  • Elever ved VGS: Signert og stemplet bekreftelse fra skolens administrasjon på fagsammensetning + antall skoletimer.

Voksenopplæring og norskkurs er ikke tilstrekkelig for å søke bolig, men vurderes dersom det også kan dokumenteres at fag tas ved siden av slik at det utgjør et fulltids-studie.

Internasjonale studenter må i tillegg laste opp oppholdstillatelse og kopi av pass.

  • For å søke bolig hos oss må du først velge 3 boliger som kan passe dine behov i prioritert rekkefølge, du kan så trykke “videre til søknad” for å fylle inn personlig informasjon/laste opp studiedokumentasjon.
  • Hvis du har søkt om studie i Oslo/Akershus kan du også søke om bolig. Last opp bekreftelse fra Samordna opptak/annet som viser hva du har planlagt. Dersom du allerede har begynt på skolen må du laste opp dokumentasjon som tilsier det.
  • Etter du har fullført søknaden vil du få bekreftelse pr. mail om at vi har mottatt din søknad.
  • Du blir varslet av oss på sms/mail dersom du har fått tilbud om bolig. Merk at akseptfrist på kontrakten er kort. Søknaden din blir slettet etter 3 måneder så hvis du fortsatt ønsker bolig må du fornye søknaden din, et varsel blir sendt til deg med link til søknaden.

Dersom du ikke hører fra oss kan det hende det er noe feil med din søknad.

  1. Dokumentasjonen er ikke gyldig
  2. Søknaden er ikke fullstendig
  3. Du er ikke berettiget en bolig fra oss
  4. Vi har ikke de boligene du har søkt på ledig

Send oss en mail: [email protected] så kan vi se på saken.

Depositumet er på om lag to måneders husleie. Se siste side i tilsendt kontrakt.

Depositum må være innbetalt før du kan hente nøkler til din bolig. Betaler du dagen før eller samme dag som du skal hente nøklene så kan det være at vi ikke har mottatt betalingen. Du må da ha med deg et skjermbilde på mobilen fra nettbanken om at transaksjonen er gjennomført.

Du kan betale depositumet via. Din Side eller ved å benytte konto-opplysninger som du finner på siste side i kontrakten din. Hvis du betaler via. Din Side vil det tilkomme et betalingsgebyr på 100 kr ved bruk av VISA eller Mastercard.

Når du har signert din kontrakt med BankID eller ved å laste opp signert kontrakt er alt klart til innflytting. Vær obs på datoene i kontrakten.

Den dagen din kontrakt starter kan nøklene og en vaskebrikke hentes i resepsjonen på Boligkontoret i Hausmannsgate 8 K, 0182 Oslo mellom kl.14:00 og 15:30.

  • Husk at depositum må være innbetalt, du må ha lastet opp et profilbilde på Din Side og du må ha med gyldig legitimasjon

Du kan også komme en annen dag etter kontrakten har startet, men merk deg Boligkontoret sine åpningstider. Boligkontoret har åpent mandag, onsdag og fredag mellom kl.12:00-16:00.Det er stengt alle helligdager og helger. Dersom du har behov for å ringe oss er telefonen åpen hver ukedag mellom 12:00-16:00. tlf. 22997300

Vi ønsker gjerne at du gir beskjed dersom du ikke kommer den datoen kontrakten starter via: [email protected]

Når du har hentet nøklene dine og kommer til boligen din vil du få en sjekkliste tilgjengelig på Din Side. Denne sjekklisten må du fylle ut med “Bra” eller “avvik”. Merk at avvik kun skal markeres der du har behov for at vaktmester eller renholdsavdelingen kommer for å rette opp i avviket. Vanlig slitasje skal ikke merkes med avvik.

Sjekklisten må fylles ut samme dag som du flytter inn på boligen.

Storgata-Området er regulert av Q-park. Ved inn- og utflytting kan midlertidig parkeringsbevis hentes fra Q-park sin parkering-Pad i vår resepsjon i åpningstiden. Det er ikke mulig å hente dette utenom kontorets åpningstid. Merk at du må skrive inn registreringsnummer på bilen samt. mobilnummeret ditt. Parkering er da lovlig i 2 timer fra billetten registreres. Parkering er kun tillatt på umarkert plass utenfor huset du skal flytte inn.

Dersom du flytter inn utenfor vår åpningstid må du selv passe på bilen ved innflytt/utflytt og det foregår på eget ansvar. Vi anbefaler at du tar på blinklys for å illustrere kortvarig stopp.

Københavngata 10– Garasjen er regulert av Q-park. Ved inn-og utflytting kan man benytte en av de to parkeringsplassene som er merket med inn/utflytt inntil rampen i garasjen. Max. tid for å stå ved rampen er 30 min. Fra rampen har du tilgang til dør inn til heisområdet. Hvis begge plassene er opptatt kan man få midlertidig kundeparkeringsbevis fra Joker utenfor Københavngata 10. Ta kontakt med betjeningen for mer informasjon.

Gøteborggata 8B
Det er vanlig gateparkering utenfor Gøteborggata 8B. Parkering skjer på eget ansvar.

Wilsesgate 3 A/B
Det er vanlig gateparkering utenfor Wilsesgate 3 A/B. Parkering skjer på eget ansvar.

Trondheimsveien 37
Det er vanlig gateparkering utenfor Trondheimsveien 37. Parkering skjer på eget ansvar.

Sandakerveien 76
Garasjen er regulert av Q-park og av Europark. Det er ikke mulighet for å parkere bilen i garasjen, kun benyttes til kortvarig avlessing/pålessing av flyttelass der man ikke forlater bilen. Nærmest mulig heis til B bygget er i øverste plan til høyre når man kjører inn. Nærmest mulig heis til A-bygget er på nedre plan. Parkering på eget ansvar.

Storgata
Hus 2 : Romnummer, Storgata 57, 0182 Oslo
Hus 3 : Romnummer, Storgata 59, 0182 Oslo
Hus 4 : Romnummer, Storgata 61, 0182 Oslo
Hus 5 : Romnummer, Storgata 63, 0182 Oslo
Hus 6 : Romnummer, Storgata 65, 0182 Oslo
Hus 7 : Romnummer, Storgata 95, 0182 Oslo
Hus 8 : Romnummer, Storgata 69, 0182 Oslo
Hus 9 : Romnummer, Storgata 79, 0182 Oslo
Hus 10: Romnummer, Storgata 83, 0182 Oslo
Hus 11: Romnummer, Storgata 87, 0182 Oslo

Trondheimsveien
Romnummer, Trondheimsveien 37, 0560 Oslo

Wilsesgate
Romnummer, Wilsesgate 3 a/b, 0178 Oslo

Københavngata
Romnummer, Københavngata 10, 0566 Oslo

Gøteborggata
Romnummer, Gøteborggata 8B, 0566 Oslo

Sandakerveien
Romnummer, Sandakerveien 76 a/b, 0484 Oslo

Eksempel på adresse
Ola Hansen
C/o Romnr. 750
Storgata 63
0182 Oslo

Når du flytter inn på en av våre boliger må du huske å få endret adresse på Altinn og på Posten.no

Du finner nødvendig adresseinformasjon på din kontrakt.

Se:
https://www.altinn.no/
https://www.posten.no/adressetjenester/adresseendring

Postkassen din er lokalisert forskjellig etter hvilket område du bor i. Postkassen er merket med Hus/adresse/romnummer.

  • Storgata: Postkassen er inne på Joker-butikken i Storgata 97. Postkassen er markert med ditt husnummer og romnummer, eks: 06-232. Husk: Du skal ikke henge navn på postkassen, det henges opp på baksiden av postkassen pga. det er postrom. Dette tar boligkontoret seg av etter du har flyttet inn.
  • Københavngata: Postkassen er inne på postrommet i 1.etasje. Døren er til venstre når du kommer inn studentinngangen. Du må selv henge opp navn på din postkasse for å motta post.
  • Trondheimsveien: Postkassen er utenfor bygget ved hovedinngang. Du må selv sette på navnet ditt.
  • Wilsesgate: Postkassen er utenfor bygget. Du må selv sette på navnet ditt.
  • Gøteborggata: Postkassen er innendørs i korridor ved hovedinngang. Du må selv skrive lapp med navnet ditt og henge opp for å motta post.
  • Sandakerveien 76 A eller B: Postkassen din er i innendørs i hovedinngang til B-bygget. Du må selv skrive lapp med navnet ditt og henge denne opp for å motta post.

Viktig informasjon fra posten:

Post til postkasser som ikke er tydelig merket med lesbart navn på beboer blir sendt i retur til avsender, ref. Postloven § 19, Postforskriften § 14.

Benyttes håndskrevne navneskilt (noe Posten ikke anbefaler),  må det benyttes blokkokstaver og tydelig skrift, i lesbar størrelse.

Det er også en fordel om dere ber deres forbindelser om å ta med bolignummer i adressen (eksempel: Kari Student, Bolignummer H0201, Studentbyveien 1, 0123 Oslo). Da letter dere arbeidet for postbudet, og sikrer at posten kommer raskest mulig frem.

Postkasseskilt kan bestilles på https://skiltbutikken.posten.no/postkasseskilt.

Husk at Vaktmester/Boligkontoret ikke kan hjelpe deg med internett.

Du får et personlig kundeforhold til Telenor selv om internett er inkludert i husleien. Husk at vi ikke betaler for raskere internett dersom du ønsker det, da må du selv inngå avtale om oppgradering med Telenor.

På boligen din har du modem og tilhørende kabler. Dersom du ønsker trådløst nett (WIFI) må du kjøpe/ta med din egen ruter og koble den til modemet.(OBS! Gjelder ikke Gøteborggata og Sandakerveien, der er det multimodem med ruter).

Når du flytter inn på boligen må du ringe til Telenor på 91509000 for å registrere deg.

Du må oppgi kundenummeret til ditt område:

  • Storgata: 20545852
  • Københavngata: 21149883
  • Trondheimsveien: 20912348
  • Wilsesgate: 20646126
  • Gøteborggata: 21877786
  • Sandakerveien 76 A og B: 21808686

Du må fortelle at du er leietaker på Anker Studentbolig, adresse og bolignummer. Merk at du må være på boligen når du ringer Telenor.

Dersom du får problemer med internett skal du også kontakte Telenor. Husk at du kan sjekke driftsmeldinger på nett via:

https://kabel.canaldigital.no/hjelp/sok-etter-feil/

Dersom det ikke er registrert feil må du ringe Telenor. Avtalen vår med dem er at de skal hjelpe alle våre beboere med problemer- vi tar regningen dersom de må sende nytt utstyr. Utstyret skal ligge igjen på boligen når du flytter ut. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ikke får den hjelpen du burde ha fått etter gjentatte samtaler med Telenor.

Du får vaskebrikke ved innflytt.

Vaskebrikken din må fylles på med penger før du kan benytte den på vaskeriet. Dette er ikke inkludert i husleien. Merk også at ved mistet vaskebrikke er innestående beløp ikke mulig å refundere. Husk derfor på å ikke fylle for mye penger på brikken samt. du må bruke opp beløpet innen du flytter ut.

Følg linken for å logge inn med brikkenummeret ditt: https://web.vasketur.dk/PPW0056/

For å logge inn på siden er brukernavn/passord: NUMMERET PÅ BRIKKEN 

Det kan være lurt å lagre adressen som fane på pcen din.

Pris per vask: 20 kr

Pris per tørk: 20 kr

Storgata: Vaskeriet er lokalisert i Hus nr. 11 med inngang på baksiden av hovedinngang (nedre plan). Du må benytte vaskebrikken din for å komme inn, den leses av på venstre side av døren.

Trondheimsveien: I underetasjen (kjelleren).

Wilsesgate: I underetasjen (kjelleren) på A siden.

Københavngata: 1.etasje, gå inn døren ved heisene/trappeoppgang, gå inn neste dør rett fram merket med “Vaskeri”.

Gøteborggata: I underetasjen, første dør til høyre når man kommer ned trappene. Dør er merket med “Vaskeri”.

Sandakerveien 76: I underetasjen på B-siden. Døren er merket med “Vaskeri.”

Du kan logge inn på “Min Side” og finne dine fakturaer under menypunktet Økonomi.

Husleien betales på forskudd. Husleien blir sendt til deg ca. den 20ende hver måned med forfallsdato den 1ste påfølgende måned. F.eks. husleien for mai sendes til deg ca. 20.april og har forfallsdato 01.05.

Du vil bli varslet hver gang Anker Studentbolig sender deg en faktura pr. mail.

Anker Studentbolig tilbyr ikke betalingsutsettelse.

Vi anbefaler at du benytter nettbank ved betaling av faktura. Du kan inngå e-faktura avtale dersom du betaler fra nettbank. Nå kan du også betale husleien din med VIPPS.

Husk at e-faktura avtale må godkjennes av deg hver måned da den ikke blir trukket automatisk fra konto. Les mer om e-faktura her: https://www.efaktura.no/privat

Vi tilbyr ikke avtalegiro.

Dersom du ikke betaler faktura innen forfallsdato vil du motta inkassovarsel med purregebyr på 65 NOK.

Dersom du ikke betaler inkassovarselet innen forfallsdato- blir fakturaen registrert til inkasso. Les mer om inkasso nedenfor.

Info needed when doing a payment from abroad:

BIC/SWIFT: SHEDNO22

IBAN: NO81 90010628759

Name of beneficiary: Anker Studentbolig

BANK: Sparebank 1, PB. 778 Sentrum, 0106 Oslo

Payment must be made in NOK

Har du merket at noe er feil med din faktura eller ønsker å komme i kontakt med vår økonomiavdeling, ta kontakt med: [email protected]

Har du merket at noe er feil med din faktura eller ønsker å komme i kontakt med vår økonomiavdeling, ta kontakt med: [email protected]

Jeg har fått et innkassokrav fra Finans2, hva gjør jeg?

Dersom din husleie har blitt registrert til inkasso vil du motta brev fra Finans2 med betalingsoppfordring. Betalingsoppfordringen må betales til Finans2.

Dersom du har spørsmål angående din inkassosak kan du kontakte Finans2 pr. mail: [email protected] eller via. telefon: 21 50 17 30

Vær obs på at dersom betalingsoppfordring fra Finans2 ikke blir betalt innen forfallsdato, vil Namsfogden i Oslo bli kontaktet for begjæring av fravikelse (utkastelse).

Det er ikke mulig å trekke husleie fra depositumet i løpet av leieperioden.

Depositumet blir tilbakebetalt til deg ved endt leieforhold forutsatt at alle dine fakturaer er betalt. Det kan ta inntil 4 uker etter utflytt før pengene er tilbake på din konto.Når du registrerer oppsigelse på boligen din er det viktig at du skriver inn ditt kontonummer.

Siden det her er snakk om utleie av studentboliger gjelder andre regler en vanlig for depositum. Renter på depositumskontoen tilfaller utleier, depositum settes inn på en felles depositumskonto hos utleier. (jfr. husleieloven § 11-2 / § 3-5).

Dersom du ser eller opplever uvedkommende på området eller trenger hjelp, kan du ringe til vår døgnbemannede vektertjeneste på tlf: 90123952

Det skal være stille på Anker Studentbolig etter kl.23:00. Les gjerne mer om husregler på denne siden.

Bråk eller uro som er sjenerende for andre beboere er heller ikke tillatt. Opplever du dette kan du også ringe vår vektertjeneste for å få hjelp.

Merk: Dersom du har låst deg ute av boligen kan vekter hjelpe deg men det vil medføre et innlåsningsgebyr.

Du kan lese husreglementet vårt her.

Oppsigelse av leiekontrakt må gjøres fra Din Side ved å trykke på “Kontrakter” i menyen. Nederst ser du “Si opp leiekontrakt”. Klikk på den og følg stegene for å sende oppsigelsen.

Husk at det er 2 kalendermåneders oppsigelsestid og at boligen må sies opp innen siste dag hver måned.

Anker Studentbolig kan ikke redusere oppsigelsestiden.

Senest 2 uker før kontraktslutt, må du kontakte servicekontoret for å avtale en renholds-inspeksjon. Da vil en representant fra Anker sjekke boligens renhold sammen med deg hvor du får godkjent/ikke godkjent. Boligen skal være rengjort av deg etter vår standard.

Se sjekkliste for renhold av bolig ved utflytting.

Beboere i Storgata, Wilsesgate og Trondheimsveien kan sende e-post til: [email protected]

Åpningstider for besøk i deres resepsjon ved Storgata 65 er man – fred 08.00-09.00 og 15.00-16.00. tlf: 22997309

Beboere i Københavngata og Gøteborggata avtaler renholds-inspeksjon via: [email protected]

Beboere i Sandakerveien 76 kan sende e-post til: [email protected]

Dersom ikke renholds-inspeksjon blir bestilt, blir man belastet 1500,- pluss eventuelle kostnader ved manglende renhold.

For å registrere en henvendelse til vaktmester må du registrere dette via Din Side. Du kan legge inn kommentar på problemet og laste opp bilder.

Vaktmesterne våre jobber hver dag i ukedagene mellom kl.08:00-16:00. Du får hjelp så snart du kan. Du kan følge med på din egen sak via Din Side og få tilbakemelding fra vaktmester.

Merk at vaktmester kan gå inn på boligen dersom du ikke er hjemme for å fikse problemet. De har ikke mulighet til å avtale tidspunkt direkte med våre leietakere.

Ved akutte situasjoner som vannlekkasjer eller lignende må du kontakte vektertjenesten umiddelbart!

Vi gjør deg oppmerksom på at manglende varsling i slike omstendigheter blir sett på som mislighold av leiekontrakten og kan føre til at du selv blir ansvarlig for evt. skader på boligen. Har du et akutt problem kan våre vektere hjelpe deg.

Boligen må tømmes og rengjøres før avtalt inspeksjon finner sted. Sjekkliste for renhold ved utflytt finner du på Din Side.

Servicekontoret vil foreta en ny inspeksjon etter at boligresepsjonen har mottatt nøkler. Hvis du har fått påpekt mangelfull renhold vil det ikke være mulig å rette opp i dette etter du har levert nøklene. Renholdsgebyret er 500 kr pr. påbegynt time.

Nøkler, vaskebrikke og vedlagt inspeksjonsliste skal leveres i boligresepsjonen i Hausmannsgate 8 K innen kl. 11.00 ved kontraktslutt. Vi har alltid resepsjonen åpen siste dato i måneden fra kl.09:00-11:00 for å ta imot nøkler (foruten 31.12.** eller andre helligdager).

Du kan levere nøklene i nøkkelsafe-drop boks utenfor Servicekontoret (inngang bakside av Hausmannsgate 8 K). Nøklene kan ikke være løse og må henge sammen på et nøkkelklippe. Merk at dette er på eget ansvar.

Husk å tøm postkassen din og bod før du leverer nøkler.

Dersom du bor i Storgata har du ikke mulighet til å avstille alarmen. Alarmen vil gå hos Anker Security som rykker ut for å sjekke boligen din og avstille branntavle.

Dersom du bor i Wilsesgate, Trondheimsveien, Københavngata eller Gøteborggata les her.

Dersom du bor i Sandakerveien les her.

Tjenester og gebyrer

Andre tjenester:
Pris per vask/tørk i alle våre fellesvaskeri NOK 20 Per maskin
Leie av bod, Storgata NOK 100 Per måned
Kjøp av startkit (god oppblåsbar madrass + dyne/pute) NOK 650
Salg av gardiner (gjelder kun i Storgata og Trondheimsveien) NOK 100 Per sett
Gebyrer:
Mistet/ødelagt nøkkel til leilighet NOK 400 per nøkkel
Mistet/ødelagt nøkkel til postkasse NOK 400 per nøkkel
Mistet/ødelagt vaskekort NOK 200
Tildekking/fjerning av branndetektor NOK 1500
Sperring av rømningsvei NOK 1000
Mangelfull vask av felleskjøkken NOK 500
Forsinket innlevering av nøkkel på utflyttingsdagen NOK 1000
Ikke bestilt utflyttinspeksjon NOK 1500 (minimumssats)
Mangelfull vask av leilighet ved utflytt NOK 500 per time (min 1 time)
Gjensatt søppel eller annet på fellesområder NOK 500
Innlåsing av vekter NOK 800
Røyking på bolig eller fellesområdet NOK 1000

Service charges and fees

Other services :
Use of laundry (wash or dry) in all our laundrys NOK 20 Per machine
Storage rental in Storgata NOK 100 Per month
Bying a Startkit (inflatable matress and duvet/pillow) NOK 650
Curtain sale (only available for Storgata and Trondheimsveien) NOK 100 Per set
Fees:
Lost/broken key apartment/flat NOK 400 per key
Lost/broken key to mailbox NOK 400 per key
Lost/broken laundry card NOK 200
Covering/removing the smoke detector NOK 1500
Obstruction of emergency exits NOK 1000
Insufficient cleaning of the common kitchen NOK 500
Delayed submission of keys when moving out NOK 1000
Unscheduled cleaning appointment upon moving out NOK 1500 (minimum fee)
Insufficient cleaning of the apartment upon moving out. NOK 500 per hour (min 1 hour)
Disposal of trash, etc. placed in common area NOK 500
Assistance from security guard if you have locked yourself out NOK 800
Smoking in the apartment or common area NOK 1000